در حال بارگذاری
امام‌جمعه فاروج:

اصلاح دستگاه بانکی، بزرگترین سنگر اقتصادی امروز

شماره خبر : 1675 - https://asreatrak.ir/short/V1owd

امام‌جمعه فاروج گفت: بانک‌ها نقش بسیار ویژه‌ای در مسائل اقتصادی هر کشور را ایفا می‌کنند نقشی که مثل یک‌تیغ دو دم هم می‌تواند یک نظام اقتصادی را شکوفا کند و هم می‌تواند آن نظام را به انحطاط بکشاند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک» از فاروج؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی سویدانلو در بخشی از خطبه‌های آئین عبادی سیاسی نمازجمعه این هفته گفت: سرمایه به منزله رگ حیاتی یک اقتصاد یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده رشد و توسعه اقتصادی است و میزان رشد اقتصادی در گرو بهره‌وری اقتصاد است و این هم به چگونگی فرایند سرمایه‌گذاری بستگی دارد؛ بنابراین بانک‌ها نقش بسیار ویژه‌ای در این مسئله دارند.

وی افزود: ازآنجایی‌که بانک‌ها در اقتصاد وظیفه تجهیز و تخصیص منابع مالی و تأمین سرمایه‌های اقتصادی را بر عهده دارند نقششان نیز برای توسعه اقتصادی در هر جامعه انکارناپذیر است.

خطیب جمعه فاروج گفت: بانک‌ها نقش بسیار ویژه‌ای در مسائل اقتصادی هر کشور را ایفا می‌کنند نقشی که مثل یک‌تیغ دو دم هم می‌تواند یک نظام اقتصادی را شکوفا کند و هم می‌تواند آن نظام را به انحطاط بکشاند؛ لذا موضوع بانک از مسائلی است که موردتوجه ویژه مقام معظم رهبری است.

وی افزود: مقام معظم رهبری فرموده‌اند اصلاح دستگاه بانکی بزرگ‌ترین سنگر اقتصادی امروز است و لذا هم مجلس ما و هم دولت ما که هر دو تازه‌نفس‌اند وظیفه سنگینی در اصلاح ساختار بانک‌ها دارند و نکاتی که همه علما در آن دغدغه دارند مدنظر داشته باشند خصوصاً در بحث بهره‌های بانکی که منجر به ربا می‌شود ربایی که زندگی‌ها را نابود می‌کند تا بتوانند با اصلاح دستگاه بانکی جلوی اینها را بگیرند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سویدانلو خاطرنشان کرد: در بحث پرداخت تسهیلات با نرخ سود کم مثل ازدواج، جوانی جمعیت و مسکن برخی بانک‌ها خوب عمل می‌کنند؛ اما برخی خیر؛ سخت می‌گیرند و گیر می‌دهند و سنگ‌اندازی می‌کنند جلوی کسانی که قصد استفاده از این تسهیلات را دارند.

وی افزود: این تسهیلات که دولت در نظر گرفته حق این جوان است تا برای تسهیل در امر ازدواجش از این تسهیلات استفاده کند؛ لذا درخواست ما این است تا کسانی که در بانک‌ها وظیفه‌شان تسهیلگری برای این امور است سخت نگیرند.

امام‌جمعه فاروج اظهار داشت: ما می‌بینیم جوانی که دل‌بسته به این تسهیلات تا با این وام بتواند ازدواج کرده و خانواده تشکیل دهد یا با تسهیلات اشتغال‌زایی بتواند اشتغال برای خودش ایجاد کند در کمال ناباوری چون نمی‌تواند ضامن‌هایی که برخی بانک‌ها می‌خواهند نه آنچه که دولت مشخص کرده را فراهم کند نمی‌تواند از تسهیلات استفاده کند.

وی همچنین گفت: آنچه که دولت مشخص کرده در بحث ضامن وام ازدواج خیلی سخت نیست؛ ولی متأسفانه بعضی از بانک‌ها از جلو خودشان سخت‌گیری‌های بی حد و اندازه‌ای انجام می‌دهند که باعث می‌شود برخی به‌ناچار اقدام به فروش وام کنند و این وامی که باید در تسهیل امر ازدواج و تشکیل خانواده صرف شود در جای دیگری هزینه می‌شود. 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سویدانلو خاطرنشان کرد: درخواست داریم تا کسانی که در بانک‌ها وظیفه‌شان تسهیلگری است سخت نگیرند و در چهارچوب قانون کمک کنند تا کار تسهیل شود و جوانان ما از این تسهیلاتی که حقشان است به‌راحتی بهره‌مند شوند و امیدواریم که این رویه‌ها غلط اصلاح شوند.

 

انتهای پیام/م. شادکام

0 نظر

ارسال نظرات